לפעילות עד הבית לחצו כאן!

סמל המרכז הקהילתי

טל: 04-8105510
nesher@matnasim.org.il
פקס: 04-8210852

תרפיות

תרפיות- טיפול בהבעה ויצירה, טיפול רגשי  

תרפיות הן שם כולל למקצוע העוסק בתהליכי יצירה והבעה לשם טיפול בהפרעות ומצוקות נפשיות. בא לסייע במצב שבו טיפול באמצעות שיחה אינו מצליח או אפשרי.

הנחת היסוד - הילד יכול להשליך את רצונותיו והפנטזיות החשובות לו ביותר על היצירה האומנותית. כך תוקף הילד את מנגנוני ההגנה העוצרים אותו מלהתחבר לרצונות האמיתיים שלו.    

שפת האומנות מאפשרת לכל ילד ספונטניות, חופש, שחרור ובעיקר הנאה. היצירה האומנותית היא מוחשית ונגישה. ניתן להזיז, להריח, להוסיף ובעיקר לשנות את האומנות.כך מתרחשים תהליכים פנימיים העוזרים להתמודדות עם תכנים כואבים הדורשים טיפול.ביסוד הטיפול- מיזוג בין מגוון הזרמים בתחום האומנות לבין תורות הפסיכולוגיה השונות.  

כל אחת מסוגי התרפיה מטפל בבעיות רגשיות באמצעות כלים שונים: ציור, סיפור, תנועה, דרמה,מוסיקה, בעלי חיים ועוד.  

טיפול באמנויות

ידוע וברור לכולם כי יצירה אמנותית וביטוי עצמי באמצעות אמנות מיטיבה לילדים ולמבוגרים כאחד. באמנות החשיבות של התוצר הסופי היא משמעותית, השאיפה היא  ליופי, אסטטיקה, לגיטימציה לשיפוט וביקורת על היצירה, בזמן שתהליך היצירה לא נידון.  

במצב תרפויטי, השימוש בחומרים אמנותיים מקל על פירוק ההגנות והתגלותם של רגשות. התוקפנות, הקונפליקטים והרגשות המתפרצים הנחווים בתהליך היצירה הם המייצרים את מהות העבודה הטיפולית באמצעות האמנות, ותהליך היצירה הוא הדבר החשוב והמשמעותי.

מחקרים מראים שאם ניתנת לילדים צעירים הזדמנות לחוות התערבות תרפויטית מסוימת, עשוי הדבר למנוע בעיות בעתיד – בתקופת ההתבגרות המוקדמת והמאוחרת.  

יש חשיבות מכרעת לזהות את הצרכים השונים של ילדים המתקשים בתפקוד חברתי / רגשי / לימודי על מנת לבחור עבורם את המסגרת האופטימאלית ללמידה. יחד עם זאת קיימת גם חשיבות מכרעת להצלחת עבודה טיפולית עם ילד תוך מתן ליווי ותמיכה לצוות החינוכי ולמשפחה.

הגישה התרפויטית מבוססת על מודעות לתהליכים נפשיים הכוללים את הלא מודע. במקביל להעלאתם של תכנים לא מודעים, בעבודתי אני נותנת משקל רב לתהליכים של חיזוק האגו, טיפוח תחושת זהות ומודעות עצמית, ועידוד גדילה והתפתחות אישית.  

חומרי היצירה העומדים לרשותו של המטופל רבים ומגוונים. הילדים בוחרים באופן אישי ועצמאי את נושא העבודה, אופן העבודה, סוג החומרים ודרך הביטוי.

קצב ההיפתחות, יצירת הקשר והאמון, הביטחון במקום, תהליך העבודה, השינוי בתפיסה, בהתמודדות, בהבנת העולם, בצמיחה ובגדילה הינם אישיים ואינדוידואליים לכל ילד.

כל ילד נבחן ונמדד בהתאם לעצמו, המטרות הינן אישיות ומותאמות וכך גם המקום שאליו הגיע בתום הטיפול. השאיפה היא שכל ילד/ה ונער/ה המגיעים לחדר הטיפולים ירגישו רצויים, אהובים ומוכלים עם כל הטוב והקשיים שלהם.

את הטיפול באמנויות מעבירה: טלי ענבר- מטפלת באמנות מאושרת ע"י קופ"ח מכבי, מת"ל-נשר

 

כלבים ומה שבינינו- טיפול באמצעות בעלי חיים

סיוע-טיפול רגשי-חברתי באמצעות כלבים

כהורים - כולנו רוצים שילדינו יצליחו, ילמדו, ימצו את הפוטנציאל שלהם, וירגישו טוב בחברה. אולם כדי להגיע לכך ולמצות את מלוא הכישורים והפוטנציאל הלימודי צריך קודם כל שקט רגשי וחברתי.

יש ילדים שזקוקים לסיוע בכדי להגיע לכך, חלקם ילדים המתמודדים עם קושי בתקשורת, קושי רגשי, קשיי קשב וריכוז, קושי התנהגותי או חברתי – חלק מהקשיים מתבטאים בחוויה של לחץ, מצוקה, תסכול, תחושת חוסר יכולת/ערך/הצלחה.

טיפול באמצעות כלבים הינו תהליך חוויתי המייצר תחושת מסוגלות והצלחה, נותן לילדים כלים להתמודדות חברתית ורגשית מאפשר שקט פנימי ופינוי מקום למצות את מלוא הפוטנציאל הלימודי של כל ילד.

מהי התרומה של הכלב ?

הכלב המקבל את פני הילד בשמחה ובאהבה ללא תנאי – על ידי כך הילד חווה קבלה מלאה של עצמו ע"י אחר לכלבים תקשורת ברורה, פשוטה וקלה להבנה - עובדה המאפשרת לילד ללמוד בקלות ומהר יחסית את השפה החברתית, ומעניקה לילד תחושת בטחון ומסוגלות.

כלבים יוצרים מצבים צפויים ולא צפויים, בדיוק כמו המציאות החברתית של הילד- בדרך זו הוא לומד להתמודד עמם בסביבה בטוחה ותומכת של מבוגרים הרגישים אליו, אל רגשותיו ואל צרכיו.

כלבים יוצרים ומזמנים תקשורת - הרצון והסקרנות ההדדית מעודדים פתרון בעיות חברתי והתמודדות עם קשיים חברתיים.

העבודה עם הכלב, היא מהנה וחוויתית ובלי משים הילד לומד דרכה.

הטיפול מזמן חוויות תקשורת חיובית,מייצר מעגלי תקשורת המלמדים כישורים חברתיים ורגשיים מרחיב את ההתמודדות בלי מילים, נותן משוב מיידי ומחזק תחושת מסוגלות והצלחה.

למי הטיפול יכול לתרום?

למי שמחפש פתרונות טיפוליים יצירתיים לילדים הסובלים מקשת רחבה של בעיות להורים שמחפשים להשיג תוצאות משמעותיות עם הילד שלהם למי שלא מצא מענה הולם בטיפול הקונבנציונאלי

הטיפול מקדם ילדים עם:

  • הפרעות קשב וריכוז בכלל וגם זו המלווה בהיפראקטיביות
  • לקויי למידה
  • קושי במיומנויות תקשורת
  • ילדים עם הפרעות התנהגותיות
  • ילדים להורים גרושים
  • ילדים ממשפחות שכולות
  • ילדים המתמודדים עם חולי במשפחה

העבודה עם כלבים מתאימה לילדים בגילאים שונים, במיוחד בגילאי הגן ובית הספר היסודי בהן היכולות המילוליות עדיין לא מפותחות דיין כדי ליצור תקשורת פרטנית וביטוי מילולי מורכב לרגשות ולתחושות.

הבסיס להצלחה טיפולית

הינו אהבה והאמון הנרכש בין המטופל,המטפל והכלב.

מיכל גולדמינץ-ענבר, מטפלת מנוסה באמצעות בעלי חיים בוגרת מכון מגיד לפסיכותרפיה באוניברסיטה העברית, מנחת קבוצות הורים, בוגרת אורנים. בעלת תואר ראשון בחוג לחינוך וגיאוגרפיה אוניברסיטת חיפה.

בין השאר עבדה עם ילדים אוטיסטיים במרכז מילמן בחיפה, עם ילדים בעלי קשיים חברתיים בתוכנית למיצוי כישורים במגדל העמק, עם ילדים בסיכון ביוקנעם, עם פעוטות במעון נעמת בקריות ועם ילדים עם ADHD במרכזי למידה.

בנוסף טיפול וסיוע באמצעות:

פסיכולוגית, עובד סוציאלי, תרפיה בתנועה, תרפיה במוסיקה

 

  • עיריית נשר
  • הצהרת נגישות
  • מתנסנט | חוגים